سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه عملکرد آبسردکن

بطور کلی از آبسردکن جهت تامین آب سرد و گرم آشامیدنی مصرفی فضاهایی نظیر منازل، مساجد، ادارت، سالن های آرایشی و بهداشتی، سالن های ورزشی، فروشگاه ها و .... استفاده می شود.

نحوه عملکرد آبسردکن

آبسردکن یکی از پرکاربردترین دستگاه هایی محسوب می شود که بخصوص در فصل تابستان در مکان های مختلف اداری و تجاری می تواند آب خنک و لذیذی را برای شما فراهم کند. آبسردکن ها در انواع مختلفی ساخته می شوند که می توان به تک منظوره بودن و یا دومنظوره بودن آن ها اشاره کرد.

شیوه کار آبسردکن ها بدین شکل است که با استفاده از مصرف انرژی (برق) می توانند آب ولرم را به سرد تبدیل کرده و دمای آن را به 10 درجه سانتی گراد برسانند.
در آبسردکن دومنظوره که دارای دو قسمت تولید آب سرد و دیگری تولید آب گرم است به همین شیوه ای که گفته شد، کار می کنند با تفاوت اینکه بدلیل دو منظوره بودن میزان برق بیشتری را مصرف می کنند.

در دستگاه های آبسردکن در قسمت تولید آب سرد آن ها، از موتور سرماساز ، اواپراتور ، کندانسور و سایر تجهیزات خنک سازی آب استفاده شده و در قسمت گرم آن ها نیز از المنت های حرارتی و ترموستات استفاده می شود.

نحوه خنک شدن آب بوسیله آبسردکن

نحوه خنک شدن آب توسط آبسردکن بدین صورت است که، آب در این دستگاه ها توسط یک سیستم خنک کننده تبریدی سرد شده و به این ترتیب یک مایع مبرد در اطراف لوله های مخزن وجود دارد که با فشار ایجاد شده توسط کمپرسور از حالت گاز به مایع تبدیل;می شود و در نهایت این;مبرّد;موجب سردتر شدن آب موجود در لوله آب مصرفی شده،سپس آب از طریق لوله ها به مخزن منتقل می گردد.

نحوه گرم شدن آب به وسیله آبسردکن

نحوه سیستم تولید آب داغ در آبسردکن ها بدین صورت است که، مخزن آبگرم آبسردکن علاوه بر یک ورودی، یک خروجی هم دارد. قسمت ورودی آن از شیر آب شهری یا مخزن بزرگ آب سردکن بوده و خروجی آن نیز به اهرم خروج آب داغ متصل می شود.
بعد از ورود آب سرد به مخزن گرم آبسردکن، ترموستات دستگاه سرد بودن آن را تشخیص داده و برق المنت را متصل کرده و در این صورت دمای آب به 95 تا 100 درجه سانتی گراد می رسد.

در کل آبسردکن ها وظیفه تامین آب آشامیدنی مصرفی با دمای دلخواه در محیط موردنظر را برعهده دارد و در مدل ها و انواع مختلفی تولید می شود و همچنین بیشتر مدل های آبسردکن ها قابلیت تصفیه آب را دارا می باشند.

نحوه تامین آب آبسردکن به چه شکلی است؟

نحوه تامین آب در دستگاه های آبسردکن برای تامین آب آشامیدنی مصرفی موردنیاز به دو صورت زیر صورت می گیرد:

1- توسط مخزن یا منبع دستگاه :
بعضی از آبسردکن ها دارای منبع در قسمت بالایی و یا پایینی خود دارند که آب مورنیاز در آن ذخیره شده و برای خنک یا گرم شدن به مخزن دستگاه انتقال می یابند.

2- توسط آب شهری:
برخی دیگر از دستگاه های آب سردکن مخزن ندارند ولی دارای قابلیت اتصال به سیستم آب شهری هستند و آب از این طریق برای گرم و یا خنک شدن به مخزن آب سردکن منتقل می یابد.

انواع مختلف آب سردکن

بعد از آشنایی با نحوه کار آبسردکن باید بدانید که این دستگاه ها در انواع مختلف تولید می شوند که در مطالب بعدی به توضیح آن ها می پردازیم.